16.11.07

Stávkujeme v Paříži IV: slabé stránky ekologie


Před několika týdny, za potlesku vládních i nevládních činitelů, mezinárodních hostů a laureátů Nobelovy ceny za mír za rok 2007, mj. i Ala Gorea, vyhlašoval na zakončení kongresu le Grenelle de l'environement prezident Nicolas Sarkozy novou politiku, která bude oceňovat vlivy na životní prostředí, hodnotit cenu projektů dle ekologických cen (tj. s finančním vyjádřením jejich ekologické náročnosti na straně nákladů), a především postupné vytlačování kamionové dopravy, její nahrazení vlaky, milióny kilometrů nových tratí pro TGV, sankce pro auta ve městech s pouze jedním pasažerem atd.

Vlaky ano, ale kdo je bude řídit?
Stávka RATP (metro, RER, autobusy, tramvaje) a SNCF (vlaky, včetně TGV) dnes ale ukazuje na slabou stránku vlakové strategie. Především ve Francii, kde odbory pro stávku daleko nejdou, je nemožné chtít po firmách, aby se spoléhaly na vlakovou dopravu. Ve světě, kde nedodržení zakázek znamená ztrátu smlouvy a ztráta smlouvy může znamenat konec firmy, nemohou manažeři spoléhat na tolik nestálého dopravce.


Do práce autem
Na druhou stranu stávka ukazuje, jaké dopady na životní prostředí by měl svět bez metra a vlaků - podle experta na životní prostředí vyjede v den stávky o 1,5 miliónu více aut, (v normální den jde do práce 4,5miliónů obyvatel Ile-de-France - des Franciliens - z toho 500 tisíc jde pěšky, 2 milióny jedou autem a 2 milióny využijí hromadnou dopravu 3/4 z nich tedy v den stávku vyjedou autem), než normálně, tato auta se navíc v průměru zdrží na silnicích déle kvůli nekončícím kolonám a zácpám v centru měst i na hlavní pařížském okruhu. Tato auta navíc projedou v průměru 27km za den, celkem jde tedy o nárůst o 40 miliónů km za den, což se rovná 10 tisícům tunám CO2 navíc za každý den stávky.
Odečteme-li minimální emise, které vyžaduje metro, vlaky a tramvaje (poháněné z 80% elektřinou vyrobenou v jaderných elektrárnách), emise autobusů, které jsou v přepočtech na pasažéra sice zanedbatelné, přesto větší, než u aut, dostaneme se na číslo jen zanedbatelně nižší, než 10tisíc tun C02 (průměrně se za den ve Francii do ovzduší vypustí 1023,8 tisíc tun CO2)
částečným řešením by byla spolujízda, nikdy ale nebude ekologicky štetrnější, než spolujízda v metru, vlaku nebo dokonce autobuse.


Informace pochází z článku: 10.000 tonnes de gaz à effet de serre par jour de grève (10 tisíc tun skleníkových plynů na den stávky), z 16.11.2008

Obrázky jsou ze stránek:
lefigaro.fr
southribble.co.uk
viewimages.com

Žádné komentáře: